Regulamin organizacyjny
Z A R Z Ą D Z E N I E Nr 26/2021
Dyrektora Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych
z dnia 30 lipca 2021 r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych.
Na podstawie § 8 Statutu Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych (Uchwała Nr XVI/237/20 Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim z dnia 20 października 2020 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej „Nowodworskie Centrum Usług Wspólnych” oraz nadania jej statutu z późn. zm.) – zarządzam co następuje:
- 1. Wprowadzam Regulamin organizacyjny Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych w brzmieniu Załącznika do niniejszego zarządzenia.
- 2. Traci moc zarządzenie nr 2/2021 Dyrektora Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych z dnia 1 kwietnia 2021 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu organizacyjnego Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych.
- 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
D y r e k t o r
(-)Mariusz Ziółkowski
Rozdział 1
Załącznik do Zrządzenia Dyrektora NCUW Nr 26/2021
z dnia 30 lipca 2021 r
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
NOWODWORSKIEGO CENTRUM USŁUG WSPÓLNYCH
Postanowienia ogólne
- 1. 1. Regulamin organizacyjny Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych określa szczegółową organizację i zasady funkcjonowania Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych.
- Przepisy Regulaminu organizacyjnego obowiązują wszystkich pracowników, zatrudnionych w Nowodworskim Centrum Usług Wspólnych, bez względu na stanowisko, rodzaj umowy i wymiar czasu pracy oraz bez względu na okres, na jaki zawarto umowę.
- 2. Ilekroć w niniejszym regulaminie jest mowa o:
- Mieście – rozumie się przez to Miasto Nowy Dwór Mazowiecki,
- Burmistrzu – rozumie się przez to Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki,
- NCUW – rozumie się przez to Nowodworskie Centrum Usług Wspólnych,
- Dyrektorze – rozumie się przez to Dyrektora Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych,
- głównym księgowym – rozumie się przez to głównego księgowego Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych,
- Kierowniku – rozumie się przez to Kierownika Biura,
- pracowniku – rozumie się przez to osobę zatrudnioną w Nowodworskim Centrum Usług Wspólnych,
- komórce organizacyjnej – rozumie się przez to Biuro NCUW i samodzielne stanowiska,
- Regulaminie – rozumie się przez to Regulamin organizacyjny Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych,
- Statucie – rozumie się przez to Statut Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych.
- 3. Podstawy prawne i przedmiot działania NCUW określa Statut.
- 4. NCUW przy realizacji powierzonych zadań, w szczególności przy prowadzeniu wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej, informatycznej i organizacyjnej współdziała z jednostkami obsługiwanymi.
- 5. NCUW przy prowadzeniu wspólnej obsługi dla jednostek obsługiwanych nie może naruszać autonomii obsługiwanych jednostek ani kompetencji dyrektorów tych jednostek w granicach ustalonych przepisami prawa, w tym kompetencji dyrektorów do dysponowania środkami publicznymi oraz zaciągania zobowiązań, a także sporządzania i zatwierdzania planu finansowego oraz przeniesień wydatków w tym planie.
- 6. NCUW ma prawo żądania od jednostek obsługiwanych informacji oraz wglądu w dokumentację w zakresie niezbędnym do wykonywania zadań w ramach wspólnej obsługi tych jednostek.
- 7. Jednostki obsługiwane mają prawo żądania od NCUW informacji oraz wglądu w dokumentację w zakresie zadań wykonywanych przez jednostkę obsługującą w ramach wspólnej obsługi.
- 8. NCUW jest uprawnione do przetwarzania danych osobowych przez jednostki obsługiwane w zakresie i celu niezbędnym do wykonywania zadań w ramach wspólnej obsługi tych jednostek.
Rozdział 2
Kierownictwo NCUW
- 9. 1. Pracą NCUW kieruje Dyrektor, przy pomocy głównego księgowego i Kierowników, którzy podlegają bezpośrednio Dyrektorowi.
- Główny księgowy prowadzi gospodarkę finansową NCUW i jest za nią odpowiedzialny.
- Dyrektor kieruje ewakuacją pracowników oraz osób obecnych w NCUW w sytuacjach zagrożenia.
- Kierownicy są upoważnieni do podpisywania, na podstawie pełnomocnictwa bądź upoważnienia udzielonego przez Burmistrza lub Dyrektora, dokumentów.
- 10. 1. Dyrektor odpowiada za realizację zadań NCUW.
- Do zadań Dyrektora należy w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością NCUW i reprezentowanie go na zewnątrz, w tym składnie oświadczeń woli w sprawach majątkowych w zakresie działalności NCUW,
- organizowanie pracy i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania NCUW,
- nadzór nad wykonywaniem zadań określonych w ustawach, Statucie oraz zleconych na podstawie udzielonych upoważnień lub pełnomocnictw przez właściwe organy,
- prowadzenie polityki kadrowej NCUW (zatrudnienie, zwalnianie),
- gospodarowanie przekazanym mieniem komunalnym oraz środkami finansowymi, kierując się efektywnością ich wykorzystania na zasadach określonych obowiązującymi przepisami prawa,
- dokonywanie czynności prawnych oraz zaciąganie zobowiązań w zakresie określonym w pełnomocnictwach,
- wykonywanie zadań w sprawach przewidzianych ustawami na podstawie upoważnień udzielonych przez Burmistrza,
- ustalenie zakresów działania komórek organizacyjnych NCUW oraz zadań wynikających z planów i przedsięwzięć,
- wydawanie zarządzeń, upoważnień, instrukcji i regulaminów zgodnie z zakresem działania,
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej,
- wnioskowanie o zabezpieczenie środków finansowych na realizację zadań NCUW oraz składanie informacji z ich wykorzystania,
- planowanie i wykonanie budżetu,
- sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań w NCUW, w tym nad prowadzoną gospodarką finansową,
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki,
- dokonywanie okresowej oceny pracy pracowników,
- organizowanie i sprawowanie nadzoru nad przeprowadzaniem inwentaryzacji,
- gospodarowanie środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- Dyrektor sprawuje bezpośredni nadzór nad pracą:
- głównego księgowego,
- Biura Organizacji i Kadr,
- Biura Informatyki,
- Biura Systemów Dziedzinowych,
- Inspektora Ochrony Danych.
- Podczas nieobecności, Dyrektor NCUW zastępuje wyznaczony pracownik w zakresie określonym w upoważnieniu.
- 11. 1. Główny księgowy organizuje i nadzoruje bieżącą działalność finansową NCUW oraz wykonuje zadania związane z prowadzeniem rachunkowości NCUW.
- NCUW zapewnia realizację zadań głównego księgowego dla:
- Szkoły Podstawowej Nr 1 im. Świętego Jana Pawła II w Nowym Dworze Mazowieckim;
- Publicznego Przedszkola Nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim;
- Publicznego Przedszkola Nr 3 w Nowym Dworze Mazowieckim;
- Szkoły Podstawowej Nr 5 im. Janusza Kusocińskiego w Nowym Dworze Mazowieckim;
- Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim;
- Zespołu Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Mazowieckim;
- Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 3 w Nowym Dworze Mazowieckim;
- Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 4 w Nowym Dworze Mazowieckim;
- Miejskiego Żłobka Nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim;
- Nowodworskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji.
- Do zadań głównego księgowego NCUW należy w szczególności:
- organizacja i nadzór nad bieżącą działalnością finansową NCUW,
- nadzór nad pracownikami Biura Księgowości, w tym dokonywanie podziału obowiązków oraz nadzorowanie ich wykonania,
- prowadzenie całości spraw związanych z rachunkowością NCUW i jednostek obsługiwanych, zobowiązaniami podatkowymi, ubezpieczeniami i płacami,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi,
- dokonywanie wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych
i finansowych,
- opracowywanie projektów budżetu NCUW i wraz z informacją opisową,
- prowadzenie ewidencji księgowej i gospodarki finansowej NCUW i jednostek obsługiwanych zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz polityką finansową Miasta,
- sporządzanie zmian do planu budżetu wraz z ich uzasadnieniem dla NCUW,
- opracowywanie sprawozdań finansowych z wykonywania budżetu NCUW i jednostek obsługiwanych, rocznego bilansu, dokonywanie niezbędnych zmian w tych planach, planu finansowego dla NCUW i czuwanie nad nieprzekroczeniem wydatków w paragrafach oraz zapewnienie wypłacalności wobec kontrahentów,
- kontrasygnowanie oświadczeń woli mogących spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych. Opiniowanie projektów i programów NCUW i jednostek obsługiwanych oraz zarządzeń Dyrektora w sprawach dotyczących zobowiązań finansowych,
- współpraca ze Skarbnikiem Miasta i dyrektorami jednostek obsługiwanych,
- prowadzenie księgowości budżetowej i gospodarki finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- nadzór nad gospodarowaniem środkami budżetowymi NCUW i jednostek obsługiwanych, a w szczególności nad przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych,
- terminowe informowanie organu prowadzącego o brakach w budżecie,
- występowanie do właściwych organów z zapotrzebowaniem na środki finansowe,
- opracowywanie zakładowego planu kont zgodnie z aktualnymi rozporządzeniami finansowymi i przedkładanie do zatwierdzenia Dyrektorowi,
- nadzór nad rozliczaniem płac pracowników NCUW i jednostek obsługiwanych,
- opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez Dyrektora, dotyczących prowadzenia rachunkowości,
- nadzór nad prowadzeniem dokumentacji związanej z zawieraniem przez NCUW i jednostki obsługiwane umów zleceń i umów o dzieło oraz nad prowadzeniem rejestru tych umów,
- wnioskowanie o zabezpieczenie środków finansowych na realizację zadań NCUW i jednostek obsługiwanych oraz składanie informacji z ich wykorzystania,
- nadzorowanie prawidłowego obiegu, ewidencji i przechowywania dokumentów księgowych,
- przygotowanie, sporządzanie i rozliczanie dokumentacji inwentaryzacyjnej NCUW i jednostek obsługiwanych,
- składanie wniosków do Dyrektora o przeszeregowanie, nagradzanie albo karanie podległych pracowników,
- współudział w realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w zakresie objętym działaniem stanowiska pracy,
- sprawowanie kontroli zarządczej w zakresie powierzonych zadań.
- W razie nieobecności głównego księgowego jego obowiązki wykonuje pracownik upoważniony przez Dyrektora.
Rozdział 3
Ogólne zasady organizacji NCUW
- 12. 1. W celu sprawnej realizacji zadań statutowych NCUW wyodrębniono następujące podstawowe komórki organizacyjne:
- Dyrektor,
- Biuro Organizacji i Kadr,
- Biuro Księgowości,
- Biuro Informatyki,
- Biuro Systemów Dziedzinowych,
- Inspektor Ochrony Danych,
- Dyrektor NCUW może tworzyć zespoły będące odrębnymi komórkami organizacyjnymi lub działającymi w ramach Biur.
- Pracą Biura kieruje Kierownik.
- Zakres wykonywanych zadań oraz zasady podziału czynności i indywidualnej odpowiedzialności zostały określone w zakresach czynności pracowników, udzielonych upoważnieniach oraz pełnomocnictwach oraz wynikają z przepisów prawa.
- 13. 1. Strukturę organizacyjną NCUW przedstawia Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- 14. 1. Kierownik ponosi odpowiedzialność za należytą organizację pracy, prawidłowe, sprawne i terminowe wykonywanie zadań, przestrzeganie przepisów prawa w zakresie realizacji zadań oraz przestrzeganie porządku i dyscypliny przez pracowników.
- Do zadań Kierownika w szczególności należy:
- podejmowanie działań i prowadzenie spraw związanych z realizacją zadań statutowych NCUW w celu zapewnienia właściwej i terminowej realizacji powierzonych obowiązków,
- realizowanie zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- nadzór nad terminowym i rzetelnym realizowaniem zadań w powierzonym zakresie, w tym spraw interesantów,
- udzielanie podległym pracownikom instruktażu o charakterze merytorycznym i formalno-prawnym w zakresie zadań realizowanych przez NCUW,
- badanie efektywności pracy podległych pracowników,
- dokonywanie oceny pracy podległych pracowników oraz kontrola wykonywania zaleceń z nich wynikających,
- składanie wniosków do Dyrektora o przeszeregowanie, nagradzanie albo karanie podległych pracowników,
- nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników dyscypliny pracy, porządku i zasad bhp oraz obowiązujących przepisów prawnych i organizacyjnych NCUW, inicjowanie i prezentowanie rozwiązań i działań dotyczących organizacji pracy,
- akceptacja wniosków urlopowych pracowników i organizowanie zastępstwa,
- wstępne załatwianie skargi wniosków interesantów,
- bieżące współdziałanie z innymi komórkami organizacyjnymi NCUW i instytucjami zewnętrznymi,
- sprawowanie kontroli zarządczej w zakresie powierzonych zadań,
- rozpatrywanie skarg, wniosków i interpelacji według właściwości,
- realizowanie zarządzeń Dyrektora,
- terminowe przygotowywanie materiałów oraz projektów odpowiedzi na zapytania z zakresu informacji publicznej,
- informowanie Dyrektora o zdarzeniach, które mogą być powodem braku równowagi budżetowej.
- 15. 1. Pracownicy wykonują zadania zgodnie z przyjętymi przez nich zakresami czynności opracowywanymi przez bezpośrednich przełożonych i zatwierdzonych przez Dyrektora.
- Zakresy czynności pracownicy otrzymują wraz z umową o pracę, a ich kopie przechowywane są w aktach osobowych pracownika.
- Zakresy czynności powinny zawierać w swej treści obowiązki, uprawnienia i zakres odpowiedzialności pracownika.
Rozdział 4
Zadania podstawowych komórek organizacyjnych
- 16. Do wspólnych zadań podstawowych komórek organizacyjnych NCUW należy w szczególności:
- właściwa i terminowa realizacja zadań,
- opracowywanie propozycji do projektu planu finansowego NCUW, w części dotyczącej zakresu działania,
- opracowywanie okresowych raportów o potrzebach związanych z prawidłową realizacją zadań,
- opracowywanie sprawozdań i analiz z działalności komórki organizacyjnej zgodnie z harmonogramem,
- przygotowywanie okresowych ocen, analiz, informacji i sprawozdań,
- inicjowanie nowych rozwiązań służących podwyższeniu jakości realizowanych usług i obsługi klientów,
- współpraca z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi i jednostkami obsługiwanymi, w zakresie koordynacji działań dotyczących funkcjonowania NCUW jako całości,
- sprawowanie nadzoru nad prawidłowym i zgodnym z przeznaczeniem użytkowaniem mienia i sprzętu,
- planowanie i gospodarowanie środkami finansowymi przewidzianymi w budżecie NCUW, współpraca w tym zakresie z głównym księgowym,
- rozpatrywanie skarg, wniosków i interpelacji według właściwości,
- terminowe przygotowywanie materiałów oraz projektów odpowiedzi na zapytania z zakresu informacji publicznej,
- informowanie bezpośredniego przełożonego i Dyrektora o zdarzeniach, które mogą być powodem braku równowagi budżetowej,
- współdziałanie z właściwymi organami administracji rządowej, samorządowej i organizacjami społeczno-politycznymi na terenie Miasta,
- realizacja zamówień publicznych, w stosunku do których nie stosuje się ustawy Prawo zamówień publicznych,
- udział w wykonywaniu zadań związanych z bezpieczeństwem danych osobowych oraz ochroną informacji niejawnych,
- przygotowywanie dokumentacji do archiwum zakładowego zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji w zakresie wykonywanej pracy w szczególności poprzez udział w szkoleniach i samokształceniu,
- sprawowanie kontroli zarządczej w zakresie powierzonych zadań,
- realizowanie zarządzeń Dyrektora,
- przygotowywanie projektów dokumentów w sprawach objętych zakresem działania NCUW:
- umów i porozumień,
- odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
- odpowiedzi na skargi i wnioski,
- 17. 1. Do podstawowych zadań Biura Organizacji i Kadr należy w szczególności:
- zatrudnianie i zwalnianie pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- prowadzenie spraw osobowych pracowników,
- prowadzenie spraw pracowników dotyczących zgłoszeń:
- do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych,
- członków rodzin pracowników do ubezpieczeń zdrowotnych,
- wyrejestrowania z ubezpieczeń pracowników zwolnionych z pracy,
oraz bieżąca aktualizacja bazy danych w tym zakresie,
- przygotowywanie dokumentów związanych ze zmianą wynagrodzenia pracowników,
- opracowywanie dokumentacji związanej z:
- dodatkowym wynagrodzeniem rocznym pracowników,
- przygotowaniem nagród jubileuszowych i innych nagród,
- wydawanie zaświadczeń o zatrudnieniu wg potrzeb pracowników,
- prowadzenie dokumentacji i spraw związanych z odbywaniem praktyk szkolnych i studenckich,
- współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie realizacji zawartych umów,
- prowadzenie spraw z zakresu kształcenia, doskonalenia zawodowego i szkoleń pracowników NCUW,
- prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników NCUW,
- prowadzenie spraw związanych z okresową oceną kwalifikacyjną pracowników NCUW,
- prowadzenie dokumentacji w zakresie ryczałtów samochodowych,
- przygotowywanie zakresów czynności Kierownikom, głównemu księgowemu oraz pracownikom na samodzielnych stanowiskach,
- opracowywanie i aktualizacja regulaminów związanych z funkcjonowaniem NCUW takich jak:
- regulamin organizacyjny,
- regulamin pracy,
- regulamin wynagradzania,
- regulamin okresowych ocen kwalifikacyjnych,
- regulamin podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- regulamin naboru na wolne stanowiska urzędnicze,
- regulamin przeprowadzania służby przygotowawczej i organizowania egzaminu kończącego tę służbę,
- Kodeks Dobrej Administracji,
- Regulamin przyznania nagród,
- Regulamin zarządzania ryzykiem,
oraz innych procedur wynikających z Biura Organizacji i Kadr,
- Opracowanie procedur i dokumentów niezbędnych do właściwej realizacji kontroli zarządczej w NCUW,
- przygotowanie sprawozdań z zakresu prowadzonych spraw,
- przygotowywanie danych do planu finansowego w zakresie spraw dotyczących zatrudniania,
- kontrola dyscypliny pracy,
- współudział w realizacji projektów współfinansowanych ze środków UE w zakresie objętym działaniem stanowiska pracy,
- wystawianie pracownikom skierowań na badania wstępne, okresowe i kontrolne,
- prowadzenie sekretariatu,
- realizacja zadań związanych ze sprawnym obiegiem dokumentów,
- przyjmowanie interesantów, pracowników NCUW i gości oraz udzielanie im informacji,
- nadzór nad prowadzeniem rejestrów wyjść pracowników w godzinach pracy,
- nadzorowanie prawidłowego funkcjonowania bieżących dostaw do NCUW energii elektrycznej, energii cieplnej, dostawy wody oraz odprowadzania ścieków i wywozu śmieci,
- zabezpieczenie potrzeb NCUW w zakresie wyposażenia w urządzenia techniczne, materiały biurowe i sprzęt biurowy,
- prowadzenie gospodarki materiałowo-magazynowej,
- likwidacja majątku wycofanego z użycia,
- prowadzenie archiwum zakładowego,
- prowadzenie dziennika korespondencji przychodzącej i wychodzącej w NCUW,
- planowanie, organizowanie i prowadzenie postępowań w zakresie zamówień publicznych,
- prowadzenie Rejestru skarg i wniosków.
- Obsługa Elektronicznej Skrzynki Podawczej ePUAP.
- prowadzenie dokumentacji wynagrodzeń osobowych przy pomocy programu płacowego dla pracowników NCUW,
- przygotowywanie przelewów wynagrodzeń zgodnie ze stosownym upoważnieniem,
- sporządzanie list płac comiesięcznych wynagrodzeń oraz innych list dodatkowych dla pracowników NCUW,
- sporządzanie kart wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców NCUW,
- sporządzanie umów zleceń i umów o dzieło dla NCUW,
- terminowe potrącanie z wynagrodzeń pracowników NCUW bądź zleceniobiorców należności komorniczych, sądowych, należnych składek, itp.
- naliczanie i przekazywanie za każdy miesiąc składek na ubezpieczenie społeczne, składek na ubezpieczenie zdrowotne, składek na fundusz pracy, składki wypadkowej oraz sporządzanie deklaracji RCA, RZA, RSA, DRA,
- obsługa kadrowa, finansowa, naliczania oraz sprawozdawczość Pracowniczych Planów Kapitałowych.
- naliczanie miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, sporządzanie deklaracji dla Urzędu Skarbowego i informacji podatkowych dla pracowników NCUW,
- dokonywanie rocznego obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodu uzyskanego przez pracowników, którzy złożą odpowiednie oświadczenia,
- sporządzanie rocznych rozliczeń podatkowych /PIT-y/ dla pracowników NCUW, terminowe ich przekazywanie pracownikom NCUW i Urzędom Skarbowym,
- sporządzanie rocznego rozliczenia podatkowego PIT 4R – zakład pracy i terminowe przekazywanie do Urzędu Skarbowego,
- tworzenie zestawień zbiorczych z list płac oraz zestawień księgowania,
- terminowe przekazywanie do ZUS imiennych raportów miesięcznych z wypłat i imiennych raportów korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów do ZUS-u online za pośrednictwem programu „Płatnik”,
- sporządzenie rocznego druku ZUS IWA stanowiącego podstawę do wyliczenia przez ZUS stopy procentowej (składki wypadkowej),
- obliczanie wynagrodzenia chorobowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych i innych (sporządzanie stosownej dokumentacji),
- wypisywanie zaświadczeń o wynagrodzeniu dla odpowiednich urzędów i pracowników NCUW,
- dokumentowanie dla ZUS przychodów pracowników NCUW w związku z przejściem na rentę lub emeryturę,
- przygotowywanie danych niezbędnych do sporządzenia miesięcznych, kwartalnych i rocznych sprawozdań dotyczących spraw płacowych (SIO, GUS i inne),
- sporządzanie rocznych dokumentów IMIR,
- archiwizacja dokumentów płacowych pracowników NCUW.
- Do podstawowych zadań Biura Księgowości należy w szczególności:
- prowadzenie księgowości i rachunkowości w placówkach obsługiwanych przez NCUW,
- prowadzenie gospodarki finansowej w placówkach obsługiwanych przez NCUW,
- sporządzanie sprawozdań GUS, kontrolowanie deklaracji ZUS, przygotowywanie danych do sprawozdań do SIO,
- sporządzanie comiesięcznych plików JPK_V7M wraz z rejestrem sprzedaży i zakupów, składanie ich w podsystemie e-portal, a także składanie ewentualnych korekt,
- bieżąca ewidencja księgowa operacji pieniężnych dokonywanych na rachunkach bankowych,
- ewidencja i sporządzanie sprawozdań budżetowych miesięcznych, kwartalnych i rocznych,
- kontrola wydatków w jednostkach obsługiwanych w odniesieniu do planu finansowego i klasyfikacji budżetowej,
- sprawdzanie dokumentów finansowo-księgowych pod względem formalno-rachunkowym, w tym także zgodności z klasyfikacją budżetową,
- inwentaryzacja składników majątkowych zgodnie z przyjętą komisją inwentaryzacyjną,
- sporządzanie kalkulacji wynikowej kosztów oraz sprawozdawczości finansowej,
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie ze stosownym upoważnieniem i przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi, będącymi w dyspozycji jednostek obsługiwanych przez NCUW,
- przestrzeganie zasad i terminowości rozliczeń pieniężnych,
- współpraca z pracownikami jednostek obsługiwanych i NCUW w ramach rozliczania inwentaryzacji,
- wsparcie decyzyjne Dyrektora NCUW, Głównego księgowego NCUW w zakresie optymalnych rozwiązań finansowo – księgowych,
- archiwizacja dokumentów księgowych,
- wykorzystywanie, w zakresie wykonywanych zadań, programów komputerowych według zasad określonych przepisami prawa,
- sporządzanie informacji opisowych z działalności placówki (półroczne i roczne),
- prowadzenie dokumentacji wynagrodzeń osobowych przy pomocy programu płacowego,
- przygotowywanie przelewów wynagrodzeń zgodnie ze stosownym upoważnieniem,
- sporządzanie list płac comiesięcznych wynagrodzeń oraz innych list dodatkowych,
- sporządzanie kart wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców jednostek obsługiwanych przez NCUW,
- terminowe potrącanie z wynagrodzeń pracowników jednostek obsługiwanych przez NCUW bądź zleceniobiorców należności komorniczych, sądowych, należnych składek, itp.
- naliczanie i przekazywanie za każdy miesiąc składek na ubezpieczenie społeczne, składek na ubezpieczenie zdrowotne, składek na fundusz pracy, składki wypadkowej oraz sporządzanie deklaracji RCA, RZA, RSA, DRA,
- obsługa finansowa, naliczania oraz sprawozdawczość Pracowniczych Planów Kapitałowych.
- naliczanie miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, sporządzanie deklaracji dla Urzędu Skarbowego i informacji podatkowych dla pracowników,
- dokonywanie rocznego obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodu uzyskanego przez pracowników, którzy złożą odpowiednie oświadczenia,
- sporządzanie rocznych rozliczeń podatkowych /PIT-y/ dla pracowników, terminowe ich przekazywanie pracownikom i Urzędom Skarbowym,
- sporządzanie rocznego rozliczenia podatkowego PIT 4R – zakład pracy i terminowe przekazywanie do Urzędu Skarbowego,
- tworzenie zestawień zbiorczych z list płac oraz zestawień księgowania,
- terminowe przekazywanie do ZUS imiennych raportów miesięcznych z wypłat i imiennych raportów korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów do ZUS-u online za pośrednictwem programu „Płatnik”,
- sporządzenie rocznego druku ZUS IWA stanowiącego podstawę do wyliczenia przez ZUS stopy procentowej (składki wypadkowej),
- obliczanie wynagrodzenia chorobowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych i innych (sporządzanie stosownej dokumentacji),
- wypisywanie zaświadczeń o wynagrodzeniu dla odpowiednich urzędów i pracowników,
- dokumentowanie dla ZUS przychodów pracowników w związku z przejściem na rentę lub emeryturę,
- przygotowywanie danych niezbędnych do sporządzenia miesięcznych, kwartalnych i rocznych sprawozdań dotyczących spraw płacowych (SIO, GUS i inne),
- sporządzanie rocznych dokumentów IMIR,
- przekazywanie danych do programu Jednorazowy dodatek uzupełniający (Artykuł30) niezbędny JST do wyliczenia w wysokości nauczycielskich dodatków uzupełniających,
- archiwizacja dokumentów płacowych,
- współpraca z Dyrektorem jednostki obsługiwanej w zakresie przygotowywania projektów planów finansowych danej jednostki oraz projektów decyzji ws. wprowadzenia zmian w tym planie
- współpracowanie z Głównym księgowym przy projektowaniu rocznych planów finansowych NCUW oraz udzielenie informacji dyrektorom jednostek obsługiwanych niezbędnych do przygotowania przez nich projektów planów finansowych,
- prowadzenie spraw socjalnych pracowników NCUW oraz osób uprawnionych do korzystania ze świadczeń Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- opracowanie i aktualizacja Regulaminu Gospodarowania Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych NCUW.
- Do podstawowych zadań Biura Informatyki należy w szczególności:
- zapewnienie prawidłowego działania sprzętu serwerowego, planowanie konserwacji i serwisowania,
- zapewnienie prawidłowego działania serwerowych systemów operacyjnych (na serwerach fizycznych i wirtualnych),
- zarządzanie licencjami systemów serwerowych Zapewnienie ich legalności,
- prowadzenie ewidencji systemów serwerowych oraz licencji,
- zarządzanie bazami danych,
- zarządzanie aplikacjami na serwerach – instalacja, aktualizacja, konfiguracja, nadawanie uprawnień,
- zapewnienie prawidłowego działania systemów pamięci masowej,
- zarządzanie kopiami bezpieczeństwa,
- zapewnienie prawidłowego działania systemu zasilania awaryjnego serwerowni,
- zarządzanie certyfikatami kwalifikowanymi użytkowników,
- zarządzanie serwerem poczty mail – zakładanie kont, konfiguracja aliasów,
- zarządzanie domenami- rejestracja, konfiguracja adresów serwerów,
- zarządzanie telefonią VOIP,
- zarządzanie użytkownikami i uprawnieniami w Active Directory,
- zarządzanie uprawnieniami użytkowników aplikacji sieciowych,
- zarządzanie kontami i uprawnieniami użytkowników zdalnych,
- świadczenie zdalnej usługi wsparcia dla użytkowników,
- zarządzanie systemem do obsługi dofinansowań do biletów Kolei Mazowieckich dla mieszkańców miasta,
- zarządzanie witryną do głosowania na projekty w Budżecie Obywatelskim,
- prowadzenie systemu Helpdesk,
- świadczenie bieżącej pomocy użytkownikom zdalnie oraz w miejscu instalacji sprzętu,
- zarządzanie sprzętem drukującym – zapewnienie serwisu, konfiguracja, instalacja lokalnych i sieciowych drukarek,
- zarządzanie sprzętem klienckim – instalacja, konfiguracja, rozbudowa, serwisowanie komputerów i urządzeń peryferyjnych,
- zapewnienie prawidłowości działania systemów operacyjnych i oprogramowania użytkowego na komputerach użytkowników,
- prowadzenie ewidencji sprzętu i licencji,
- zarządzanie infrastrukturą sieci. Konserwacja i planowanie rozbudowy części pasywnej,
- zarządzanie i planowanie rozbudowy sieci logicznej LAN i MAN,
- zapewnienie prawidłowości działania sieciowych urządzeń aktywnych – konfiguracja VLAN, VPN. Monitorowanie wydajności i strojenie sieci,
- zarządzanie bezpieczeństwem sieci,
- konfiguracja urządzeń i aplikacji zapewniających bezpieczeństwo sieci LAN i MAN,
- monitorowanie bezpieczeństwa sieci.
- Do podstawowych zadań Biura Systemów Dziedzinowych należy w szczególności:
- Koordynacja wdrażania, bieżącego funkcjonowania zintegrowanego systemu dziedzinowego;
- Współpraca z dostawcą oprogramowania dziedzinowego w zakresie aktualizacji systemów;
- Projektowanie rozwoju systemów dziedzinowych;
- Kontrola i usprawnianie procesów elektronicznego obiegu dokumentów finansowych;
- Organizacja i koordynacja szkoleń dla użytkowników systemów dziedzinowych;
- Wsparcie użytkowników systemów dziedzinowych w zakresie bieżącego funkcjonowania;
- Kontakt z dostawcą oprogramowania dziedzinowego w sytuacjach wystąpienia istotnych błędów lub problemów w danych modułach systemów;
- Identyfikowanie i rozwiązywanie problemów, które mogą mieć wpływ na zakres działania systemów dziedzinowych;
- Nadawanie uprawnień użytkownikom systemów dziedzinowych w poszczególnych modułach;
- Udzielanie instruktażu i wsparcia użytkownikom systemów dziedzinowych w zakresie funkcjonowania modułów finansowo – księgowych;
- Opracowywanie propozycji regulacji wewnętrznych i procesów związanych z wdrażaniem i funkcjonowaniem systemów dziedzinowych;
- Utrzymywanie bieżącego kontaktu z dostawcą oprogramowania dziedzinowego w zakresie asysty technicznej
- Nadzór nad prawidłową realizacją umów, których przedmiotem jest wdrożenie, działanie lub utrzymanie systemów dziedzinowych.
- Do podstawowych zadań Inspektora Ochrony Danych należy w szczególności:
- informowanie administratora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
- monitorowanie przestrzegania RODO, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora lub podmiotu przetwarzającego w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty;
- udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35 RODO;
- współpraca z organem nadzorczym;
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36 RODO, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.
Rozdział 5
Zasady załatwiania indywidualnych spraw obywateli, skarg i wniosków
- 18. 1. Zasady postępowania w sprawach wnoszonych przez obywateli oraz terminy ich załatwiania określa kodeks postępowania administracyjnego.
- Wniesione sprawy są ewidencjonowane w rejestrach spraw.
- 19. Pracownicy są zobowiązani do sprawnego, sumiennego, terminowego i bezstronnego załatwiania indywidualnych spraw obywateli, kierując się przepisami prawa, a w szczególności do:
- sumienne wykonywanie powierzonych czynności zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, posiadaną wiedzą specjalistyczną oraz poleceniami przełożonego,
- przestrzeganie tajemnicy służbowej oraz zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych podczas przetwarzania danych osobowych w systemach informatycznych, kartotekach, skorowidzach, księgach, wykazach i innych zbiorach ewidencyjnych – także po ustaniu zatrudnienia,
- przedkładanie spraw do kontroli przełożonym lub organom do tego uprawnionym, składanie w tym zakresie wyjaśnień i dodatkowych informacji,
- efektywne wykorzystanie czasu pracy na wykonywanie obowiązków służbowych,
- niezwłoczne wykonywanie doraźnych zadań zleconych przez Dyrektora lub bezpośredniego przełożonego,
- przestrzeganie ustalonego w NCUW czasu pracy,
- dbałość o dobro NCUW, ochronę mienia służbowego i używanie go wyłącznie z jego przeznaczeniem,
- dbanie o godny wizerunek NCUW i przestrzeganie zasad etyki zawodowej,
- udzielanie pomocy współpracownikom,
- dbałość o dobrą współpracę i wymianę informacji ze wszystkimi pracownikami NCUW,
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz uzupełnianie wiadomości fachowych i wykorzystanie ich podczas wykonywania pracy.
- 20. 1. Merytoryczne rozpatrywanie spraw należy do pracownika, właściwego ze względu na przedmiot sprawy.
- Rozpatrywanie skarg i wniosków, dotyczących działania NCUW i pracowników, należy do Dyrektora.
- Rozpatrywanie spraw odbywa się w terminach, o których mowa w Kodeksie postępowania administracyjnego.
- 21. 1. Przyjęcia interesantów odbywają się w siedzibie Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych.
- Dyrektor przyjmuje interesantów w sprawach skarg, wniosków w poniedziałki od godz. 12.00 do 15.30, po wcześniejszym umówieniu się.
- 22. 1. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie lub za pomocą poczty elektronicznej oraz ustnie do protokołu.
- Przekazaną do załatwienia skargę lub wniosek przekazuje się Kierownikowi, który winien niezwłocznie dokonać ich rozpatrzenia.
- Odpowiedź na skargę lub wniosek podpisuje Dyrektor lub upoważniona przez niego osoba.
- Wnioski i skargi skierowane do NCUW podlegają wpisowi do rejestru. Rejestr zawiera następujące pozycje:
- nr porządkowy,
- data wpisu,
- imię i nazwisko interesanta,
- skrócona treść wniosku lub skargi,
- imię i nazwisko osoby załatwiającej,
- sposób i datę załatwienia.
- Rejestr skarg prowadzi Biuro Organizacji i Kadr.
Rozdział 6
Kontrola wewnętrzna
- 23. 1. Celem kontroli wewnętrznej jest zapewnienie właściwej działalności NCUW, terminowego i zgodnego z przepisami załatwiania spraw i niedopuszczenie do nadużyć i strat.
- Kontrolę sprawują:
- Dyrektor – w stosunku do wszystkich pracowników NCUW,
- główny księgowy – w zakresie działalności finansowej,
- Kierownik – w stosunku do podległych pracowników,
- pracownicy upoważnieni przez Dyrektora we wskazanym zakresie.
- Działalność kontrolna prowadzona jest na podstawie obowiązujących przepisów.
- 24. Kontrola obejmuje w szczególności:
- wykonywanie zadań planowych,
- przestrzeganie terminów oraz poprawności merytorycznej załatwianych spraw,
- przestrzeganie aktualnych przepisów prawnych w zakresie działalności NCUW.
Rozdział 7
Kontrola zarządcza
- 25. 1. W NCUW funkcjonuje kontrola zarządcza, która stanowi ogół działań zmierzających do realizacji celów i zadań, podejmowanych w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
- Szczegółowe wytyczne dotyczące zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej określa Dyrektor odrębnym zarządzeniem.
Rozdział 8
Postanowienia końcowe
- 26. Sprawy nieuregulowane Regulaminem, a dotyczące funkcjonowania NCUW ustala Dyrektor zarządzeniami.
- 27. Zmiana Regulaminu może nastąpić w drodze zarządzenia Dyrektora.
D y r e k t o r
(-)Mariusz Ziółkowski